RSS

Sunday, November 15, 2009

Sambal Petai Ikan Bilis


Hari ni tak p joging tp p pasar pg...almaklum smlm nak p pasar mlm tak dpt..Kena la p pg.klu tunggu ptg takut ujan lak..Dah byk habis barang dapur..Jln2 p pasar beli la barang dapur beli bawang,ikan bilis...Buah oren n lobak merah tak lupa sbb dah jd diet aku setiap hari.Nak beli ikan, udang or tak????? tp minggu dpn dah nak balik kpg.raya haji...tak habis kang..Jln2 lagi nampak ayam potong...belila ayam RM 3.00...so menu minggu ni ayam jer la... ha ha ha ha...
Tp tengah hari ni nak mkn apa...sarapan tak mkn lg ni...He he he tgk org jual petai tanya berapa RM... ok la petai 3 papan RM2.00... lama tak mkn petai.. apa lg aku beli laaa.. skrng nak cari santan lak wat sambal petai..beli santan RM1.00 on d way balik umah..Sampai umah apa lg aku kerjakan la petai aku tu...


Bahan2

Petai (dipotong dgn kulit2 sekali)
Ikan Bilis di goreng terlebih dahulu..
Santan
Sos Tomato
Sos Cili
Minyak
Gula
Garam

Bahan Kisar
Cabai Karing
Bawang Ganal
Bawang Putih
Serai

Cara Mengulahnya
Tumis bahan kisar sampai naik bau...pastu masukkan sos tomato dan sos cili...pastu buh la gula n sedikit garam... biar sebentar..masukkan petai..biar agak2 masak sikit...masukkan santan..masak sampai pecah minyak..pastu akhir sekali masukkan ikan bilis yg telah dogoreng td..Masak sebentar agar ikan bilis sebati dgn kuah....
Ni habuan tengah hariku.... Sedap lama tak mkn...leh kilau lagi sambal petai aku ni..ha ha ha ha

Bajet nak masa ni cuma
Petai RM 2.00
Santan RM 1.00
Bahan Kisar RM 1.00
Ikan Bilis RM 1.00
Semuanya RM 5.00

0 comments: